Chcesz otworzyć pensjonat? Sprawdź, od czego zacząć!
Usługi hotelarskie to nic innego jak krótkotrwałe wynajmowanie domów, pokoi, mieszkań czy miejsc noclegowych. Jednak lokal to nie wszystko, czym musimy dysponować. Przydadzą nam się również kreatywne rozwiązania, które pozwolą nam prowadzić, a także utrzymać biznes. Jak zacząć?
Projekt zgodny z normami
Jeżeli jesteśmy zdecydowani i mamy kapitał, który czeka na inwestycję, zacznijmy od lokalu: jego lokalizacji i charakteru. Jeżeli chcemy prowadzić motel, znajdować się on musi przy drodze i świadczyć dodatkowo usługi warsztatowe. Jeżeli interesuje nas pensjonat na uboczu, zadbajmy o to, by był on logistycznie przystępny dla klientów. Do tego ważne są kwestie przepisów i norm wyznaczonych chociażby przez sanepid, dlatego dobrze jest gotowe projekty domów zamawiać u specjalistów. Dlaczego?
Zachowają oni zgodność z przepisami, na przykład stosując odpowiednią ilość wyjść ewakuacyjnych, toalet i przewidują instalację zupełnie bezpieczną, zgodną z przepisami przeciwpożarowymi. Zaproponują również innowacyjne, bezpieczne rozwiązania dla hoteli, na przykład zamki hotelowe czy instalację elektryczną przygotowaną pod telefon recepcyjny. Nie jesteśmy w stanie zrealizować takiego projektu sami, do tego potrzebne są nam również potwierdzenia inspekcji. Warto doszkolić się również w kwestii przepisów związanych z opodatkowaniem usług hotelarskich i rejestracji naszej działalności w KRS.
A co dalej?
Mając przygotowany lokal spełniający wymogi postawione przez sanepid, a także jesteśmy już wpisani do rejestru? Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliśmy, kolejnym punktem będzie wyposażenie pokoi. To ono w głównej mierze nada charakter obiektowi i wyznaczać będzie jego standard. Zadbajmy również o wygląd i nastrój w lobby i restauracji. Zatrudnienie wykwalifikowanego personelu na każdym stanowisku: od menadżera sali restauracyjnej i kucharzy po recepcjonistów i pokojówki to gwarancja naszego sukcesu. Każdemu z pracowników ułatwmy zadania, na przykład poprzez intuicyjny program recepcyjny, klarowność zadań, udostępniane i regularnie domawiane środki czystości, wraz z ich zapasem, a także świeże produkty na kuchni.
Ważna jest również reklama – lokalna, jak i sieciowa, również dołączenie do programów takich jak Booking czy Tripadvisor. Pamiętaj, że zawsze możesz zainwestować również w profesjonalnie pozycjonowanie swojej strony www – koszt takiej usługi na pewno się zwróci. Profesjonalne obiektywy, najlepsze ujęcia pozwolą nam rozreklamować swój obiekt i dojść do jak najszerszej bazy klientów, dziś wartość ma również regularnie prowadzona strona na Facebooku i profil na Instagramie.
Zwracajmy jednak uwagę na to, aby zdjęcia, które zamieścimy na stronie, były jak najbardziej aktualne i zgodne z rzeczywistym wyglądem hotelu. Nie wybierajmy tylko tych najładniejszych, wręcz okazjonalnych, i nie podkręcajmy mocno filtrów. Rozczarowani klienci na pewno nie zapomną wystawić nam o tym opinii w sieci.