Czy warto napisać własny poradnik?
Wiele osób zastanawia się, czy warto wydać własny poradnik. Tego typu kwestie rozważają przede wszystkim osoby, które czują się ekspertami w danej dziedzinie i chciałyby szerzej podzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Poradniki są oczywiście jednym z najpopularniejszych gatunków wsród czytelników. Czy warto zatem napisać autorską propozycję?
Dlaczego poradniki są popularne?
Poradniki to z całą pewnością jedne z najchętniej wybieranych książek wśród czytelników. Dlaczego tak się dzieje? to zasługa przede wszystkim wartości, które niosą. Poradniki mogą bowiem dotyczyć szeregu dziedzin: rozwoju osobistego, sportu, zdrowia, finansów, prawa, botaniki, dbania o dom czy budowania długotrwałych relacji. Wielu autorów decyduje się również na wydanie branżowych poradników, które w określonych grupach docelowych również cieszą się dużym zainteresowaniem. Czytelnicy w niskiej cenie mogą dostać dużą dawkę praktycznych wskazówek, dlatego tak chętnie kupują tego typu książki.
Czy mój poradnik się sprzeda?
Do największych bolączek wśród początkujących autorów bez wątpienia zaliczyć możemy te związane z późniejszą sprzedażą wydanej książki (lub jej brakiem). Skoro bowiem zainwestowaliśmy czas i środki i stworzenie autorskiego poradnika, dobrze byłoby w rezultacie go sprzedać. O ostatecznym sukcesie dzieła stanowi nie tylko jego zawartość, ale również podjęte działania reklamowe. Jeśli bowiem nie posiadasz oddanego grona fanów, musisz zainwestować część środków w odpowiednio zaplanowane akcje promocyjne, dzięki którym potencjalni czytelnicy dowiedzą się o twojej książce. Jeśli chcesz mieć pewność, że napisany poradnik dobrze się sprzeda, przed jego wydaniem zbadaj potencjał nabywczy grupy docelowej oraz przeprowadź tzw. badanie focusowe.
Ile kosztuje wydanie własnego poradnika?
Warto pamiętać, że to, ile kosztuje wydanie książki, zależy przede wszystkim od wielkości nakładu, rodzaju wybranego papieru czy wybranego modelu wydawniczego. Jeśli bowiem zdecydujesz się na współpracę z profesjonalnym wydawnictwem (i przede wszystkim uda ci się ją nawiązać), to oficyna poniesie zdecydowaną większość kosztów związanych z publikacją. Jeśli jednak zdecydujesz się na niezależne wydanie własnego poradnika, musisz opłacić wszelkie koszty z własnej kieszeni. Model ten zakłada jednak 100% zysk ze sprzedaży książki, co odróżnia go od współpracy z wydawnictwem. Koszty, które na pewno warto wziąć pod uwagę planując budżet na samodzielne wydanie dzieła, to przede wszystkim wspomniany druk, projekt okładki, redakcja i korekta oraz działania mające na celu wypromować lekturę.