Czym się różni selfpublishing od wydania książki w wydawnictwie?
Na pierwszy rzut oka samodzielne drukowanie i wydawanie książek z wydawnictwem może wydawać się jednorakie. W końcu oba działania kończą się tym, że trzymamy w ręce gotową książkę ozdobioną naszym nazwiskiem. Jest jednak istnieje kilka ważnych różnic, które powinni znać wszyscy autorzy marzący o własnej książce. Jakie to różnice?
Selfpublishig, czyli „autorze, wydaj się sam”
Wszystko zależy od tego, jakie mamy zaplecze zarówno jeśli chodzi o jakościowy materiał, jak i fundusze. Selfpublishing to nic innego jak samodzielne napisanie, stworzenie ilustracji, zredagowanie, złożenie i w końcu wydrukowanie książki. Oczywiście, skorzystać możemy przy tym z usług pojedynczych i niezwiązanych z wydawnictwami podmiotów – redaktorów zewnętrznych, ilustratorów, a nawet składaczy. Ci ostatni mają szczególne znaczenie, ponieważ poligrafia jako końcowy etap druku w drukarni rzadko obejmuje badanie materiału pod kątem zgodności drukarskiej. Drukarze firm zewnętrznych i drukarni niezrzeszonych z wydawnictwami drukują często tak, jak dostają materiał, jeśli więc będzie niepoprawnie złożony – otrzymasz swoje książki wydrukowane z błędnym składem, na przykład bez marginesów.
Oczywiście w przypadku selfpublishingu, za każdą usługę płacisz osobno i z własnej kieszeni.
Vanity – pomiędzy selfem a wydaniem tradycyjnym
Istnieje także opcja wydania książki pod szyldem wydawnictwa, gdzie nie trzeba już martwić się o korektę, redakcję czy skład, a nawet druk czy okładkę. Nie trzeba samodzielnie starać się o nadanie numeru ISBN, a wszystkie formalności dotyczące druku przechodzą na wydawcę. Haczyk? Vanity to forma płatna, także jednemu podmiotowi – wydawcy – płacimy za to, że pod swoim szyldem wyda naszą książkę. Otrzymujemy gwarancję pewnego druku, choć cena nie będzie niska. Ponadto nie obejmuje reklamy, dlatego rzadko książki wydane w vanity trafiają do księgarni; nawet tania księgarnia czy dyskont nie musi mieć z takim wydawcą podpisanej umowy. Książki vanity dystrybuowane są w księgarni internetowej wydawcy, ale rzadko gdziekolwiek dalej. Wydawnictwo vanity zarabia na autorach i ich pieniądzach zainwestowanych w wydanie, nie musi więc inwestować w reklamę, by książka się sprzedała. Kwestie marketingowe pozostają więc w rękach autorów.
Wydawnictwo tradycyjne – nie dla każdego
Najlepiej byłoby więc wydać książkę w wydawnictwie tradycyjnym – za darmo, z szansą zarobku od procentu sprzedaży i gwarancją, że książka będzie prawidłowo wydrukowana, złożona i poprawna redakcyjnie. Jednak wydawnictwa tradycyjne, jako że w przeciwieństwie do vanity zarabiają na sprzedaży, nie wydrukują wszystkiego. Selekcja jest zawsze wnikliwa, a jeśli Twój materiał będzie za słaby, by zainteresować wydawcę, nie przejdzie jej. Jeśli wydawca w Twoim tekście nie „poczuje” zysku z reklamy – może go po prostu nie wydać.